Friday, January 28, 2011

Saturday, June 13, 2009

Peluang Kedua

Seandainya diri masih menyintai,
berilah peluang kepada dirimu dan dirinya utk bersatu kembali.
Tak salah jika kita memberi ruang itu untuk membetulkan apa yang salah.

Tanyalah pada dirimu jika benar kamu mahukan dia kembali.
Dan janganlah kamu mempermainkan perasaan dia setelah itu.

Sunday, March 29, 2009

BeRkAwAn Utk BeRdAkWaH..

KUALA LUMPUR: Bukan mudah menyelesaikan masalah atau membantu mualaf, termasuk yang murtad, tetapi demi persaudaraan Islam ia tetap dilakukan walaupun banyak rintangan terpaksa ditempuhi.Aktivis Masyarakat Sabak Bernam, Mohd Hisham Surgi, 35, atau lebih mesra disapa Ustaz Hisham berkata, bantuan diberinya kepada mualaf yang murtad bukan untuk kepentingan diri, sebaliknya sebagai cara berdakwah selain menunaikan tanggungjawab sebagai seorang Islam.“Dalam satu kejadian, saya pernah ditahan lebih 10 lelaki kira-kira pada jam 11 malam di sebuah rumah ibadat bukan Islam ketika mahu membantu mengeluarkan seorang murtad keluar dari sana.“Lelaki berkenaan yang mahu kembali kepada Islam memencilkan diri di sana bertahun-tahun dan bekerja sebagai penjaga di situ selepas dipinggirkan masyarakat yang tidak ‘gembira’ dengan saudara baru,” katanya.


Untuk memastikan misinya berjaya, Hisham memberi alasan lelaki berkenaan mendapat bantuan rumah daripada pihak tertentu kerana bertaraf miskin tegar dan dengan alasan itu beliau ‘dibebaskan’ oleh kumpulan terbabit.
Dalam masa sama, bagi mengembalikan keyakinan tauhid seorang mualaf yang murtad, Hisham mengambil pendekatan berkawan dan berdakwah dengan harapan hati individu berkenaan terbuka kembali untuk menerima cahaya Islam.“Dalam satu lagi kes hampir serupa iaitu seorang mualaf murtad dan tinggal di rumah ibadat bukan Islam, saya mengambil masa hampir dua tahun untuk berkawan dengannya sebelum berjaya mengislamkannya semula.“Kini saya bangga dan terharu kerana dia pula membantu saya mengesan mualaf murtad dan membantu membawa mereka ke pangkuan Allah SWT,” katanya.Tanpa niat menyalahkan pihak tertentu, Hisham kecewa dengan sikap kakitangan di agensi kerajaan di Sabak Bernam yang mempunyai kuasa dalam bidang agama tetapi tidak menggunakannya dengan betul apabila berdepan masalah mualaf.“Saya pernah membuat beberapa aduan berkaitan mualaf tinggal di rumah ibadat bukan Islam, tapi sepanjang hampir dua tahun tiada tindakan diambil.“Kali terakhir saya bertanyakan perkara itu, seorang kakitangan yang mempunyai kuasa berkaitan agama Islam menjawab tidak dapat mengambil lelaki itu di tokong kerana di sana ada banyak anjing. Bukankah alasan itu terlalu remeh?” katanya.

Bukankah sebagai orang Islam kita patutnya menolong golongan ini...
Ini kerana qis pernah dengar yg hanya orang Islam dpt masuk syurga..dan orang2 yg menganut agama lain akan masuk neraka selamanya.. korg pun tau kn yg azab neraka amat perit..
Korg nk ke dorg ni tanggung azab neraka..?
Fikirkanlah sendiri... Kita patutnya bersyukur mereka nk masuk Islam..
Yg kita ni terang2 Islam kene la bantu mereka kn.. Kita xnk tanggung dosa tul x?

Tuesday, February 17, 2009

Cukuplah Setakat ini

Dalam kehidupan kita memang kadang-kadang kita x sangka, 
ada yang menyayangi kita dan x kurang juga meluat(benci) tgk kita.
Dalam minggu nie jer qis da ilang hampir seratus kawan.
Qis x mampu hadapi semua ni..
Tp qis juga x mampu buat ape2..
Qis slalu tipu diri sendri dgn bt2 bahagia n gembira..
tp qis merana...setiap ari berendamkan air mata...
setiap hari menahan sakit hati sbb disakiti oleh org2 yg qis syg.

Kenapa ada manusia seperti qis??
Qis hanya susahkan byk org...
dr qis lahir smpai lah hari ini.
Mase qis 6 bln dlm perut umi, tok pah qis meninggal..
Pastu mase umur qis 6 bln, nenek qis lak meninggal..
Dorg semua salahkan qis sbb dorg anggap qis bwk sial.
Tp atuk x marah qis, atuk qis sygkn qis..
Atuk slalu bwk qis g jalan2 naik motor....
Ayah ngan umi slalu cter kt qis yg qis slalu jato moto...
Qis pon pena jatuh gaung ngan atuk...tp Alhamdullilah qis x cedera teruk..
Mase qis umur 3 tahun qis jatuh meja...tgn qis patah..huhuhu
abesla kne simen... tp qis x ingt pon kejadian tu...hik2...

Monday, February 16, 2009

Dewasa suda..hik2

Hehehe...
Arini ase cam spesel sket ar...
ade citer ni...cam lawak jer...klo nk gelak, gelak ar... =p

Dalam kul 6.30 petang tadi, qis mkn keropok...
time mgunyah tu..alahai...x ingt dunia...
pastu ase cam ade something jek happen dlm mulut...
bile check jer...waaa...gigi susu qis yg last dah tercabut..
Alhamdulillah.....qis mmg tggu saat ni...

Dulu mase form 4, ade doktor dr klinik gigi dtg skola...
qis bt2 bese ar kn...pastu ade la sorg hamba Allah ni dtg bg kad check gigi kat qis..huh...
Ape lg...mcm2 alasan la qis bg coz xmo g jmpe doktor gigi tue..hahaha
Dengan muke masam trus jek qis gi jmpe doktor tu..
Doktor tu kate gigi qis ni da mmg kne cabut time tu jgk..
Adehh..yea2 jek..huhu..

Tp qis bernasib baik, sbb time tgh posa..huahahahahaha..
Syok gler..xyah cabut gigi time tue..kwang3...
Tapi hari ni..Isnin, 16 Februari 2009, mmg hari yang bersejarah ar sbb da 2 thun qis tggu gigi ni tercabut sendri..saje xmo cabut kt klinik..hehe...
Qis da dewasa skrg...
qis kene pandai jaga diri sendiri..
kene belajar hidup berdikari.. yg penting qis x sshkan org laen..

Friday, February 13, 2009

PeRjALAnAn

Di sepanjang jalan ini,aku berjalan.....
ku pandang hadapan...
namun kosong...
ku toleh kiri dan kanan,jua kosong....
Tiada satu halangan yg menghalang laluanku..
aku selamat sampai ke destinasi...
Aku kemudian berfikir, 'mengapa jalan yg ku lalui ini kosong'
bukankah sepatutnya ada yg menghuni di sepanjang jalan ini?
Segalanya kosong...
Aku bersendirian, berjalan menuju destinasi...
Selama ini tiada apa yg kucari...semuanya datang sendiri..
Tp kini semua telah berubah...
aku keseorangan...kini aku sendiri terpaksa mencari...

Aku mencari di sepanjang perjalanan tadi...
namun aku belum temui....
Namun ada lagi jalan yg terbentang luas dihadapanku...
Jalan yg menentukan siapa aku.
Jalan yg akan memberi pulangan yg lumayan kepadaku..
Kuharapkan jalan ini akan mengajarku erti hidup sebenar..
Kuharap jalan ini akan membawa kebaikan pada diriku dan org2 disekelilingku.

Thursday, February 12, 2009

SAAT MENILAI CINTA

Artikel ini dipetik dr kosmo online...

Bagi pasangan yang sedang bercinta, kenangan yang dilalui sepanjang tahun lalu mungkin lebih mematangkan fikiran. Apatah lagi bagi pasangan yang pernah gagal dalam percintaan.
Mereka menganggap tahun yang dilalui umpama suatu pengajaran yang membawa ke arah kehidupan yang lebih bermakna.
Menyentuh soal cinta, jangan pula anda lupa melakukan perubahan kepada diri dengan meletakkan keazaman yang tinggi dalam hal-hal melibatkan dunia percintaan.

Ikuti tip-tip yang disenaraikan di bawah:
1. Lupakan masa lalu

Anda bukanlah insan yang pernah dikhianati, dibenci mahupun ditinggalkan menjelang hari pernikahan. Setiap perkara yang dilalui sepanjang kehidupan lalu harus dijadikan pengajaran. Tetapi, jangan biarkan pengalaman buruk anda pada masa lampau mempengaruhi hubungan yang sedang terjalin.

Jangan biarkan hal-hal positif dan menyenangkan anda dengan pasangan bertukar gara-gara terlalu asyik membuat perbandingan dari tahun ke tahun. Ibaratkan hubungan yang baru dijalinkan itu seperti kertas putih yang siap dicorak.

2. Temui ramai orang

Bekerja di bawah satu bumbung yang sama atau tinggal berhampiran dengan kediaman anda tidak bermakna dapat membantu anda menemui calon kekasih yang berpotensi, kecuali seorang teman yang sudah lama dikenali. Jalinkan hubungan cinta dengan seorang teman yang boleh membawa anda ke arah dunia persahabatan yang lebih bermakna.

Keluarlah dari zon selesa anda. Sekiranya selama ini anda kerap ke pusat gimnasium selepas pulang dari tempat kerja, namun pada tahun ini, bangunlah pada awal pagi dan lakukan rutin harian dengan melaksanakan segala tugasan yang lebih menyihatkan. Lebih berkesan, ikuti kursus atau motivasi yang melibatkan pesertanya terdiri di kalangan lelaki dan wanita.

3. Ubah penampilan

Sudah tiba masanya anda meninggalkan gaya penampilan lama. Tidak salah sekiranya anda mengeluarkan wang yang lebih semata-mata untuk mengubah stail rambut terkini. Kunjungi salon dan bawalah contoh model rambut daripada majalah sekiranya perlu mendapat keterangan.

Demikian pula dalam hal berkaitan pakaian dan aksesori. Pilih baju berwarna cerah dan bermotifkan corak yang menarik agar anda kelihatan menonjol pada setiap masa.

4. Jangan terburu-buru

Menemui cinta baru mungkin mendatangkan kesan positif. Tetapi, jangan pula anda terus membawanya berjumpa dengan seluruh ahli keluarga. Tunggulah sehingga waktu yang tepat dan jangan sesekali merosakkan hubungan yang baru dibina itu. Hindari berbicara tentang masa depan saat hubungan baru berumur setahun jagung. Nikmatilah waktu perkenalan ini untuk memantapkan hati anda dan pasangan.

5. Jangan terlalu memilih

Setiap orang pasti ada kekurangannya, jadi apabila anda begitu obses akan kekurangan pasangan, mungkin anda sukar untuk menemui cinta baru. Sekurang-kurangnya selidik dulu kelebihan yang ada pada dirinya.

6. Buat keputusan

Cinta kerana paksaan akan membawa duka pada kemudian hari. Jangan takut untuk meluahkan apa yang terpendam kerana ia boleh mendatangkan kesan buruk dalam perhubungan. Oleh itu, lakukan keputusan yang berpihak kepada diri dan jangan takut katakan 'tidak'.